Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
01 desember 2022 13:00
Del på Facebook
REDNINGSAKSJON: Croissanten var gammel og kunne endt som matsvinn, men ble i stedet en deilig skapning i slekt med vafler og arme riddere. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
REDNINGSAKSJON: Croissanten var gammel og kunne endt som matsvinn, men ble i stedet en deilig skapning i slekt med vafler og arme riddere. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Er dette vaffel, croissant eller arme riddere? Svaret er heldigvis «alt på en gang».

Jeg overdriver ikke når jeg sier at denne desserten er noe av det villeste jeg har spist. Lev deg inn i det: En syndig bombe av sprø, flakete, gammel croissant, som er tørr til å spises som den er, drenkes i en eggeblanding med ekte vanilje. Så revitaliseres den gamle croissanten via vaffeljernet, slik at den blir både saftig, varm, søt og feit – og både sprø og myk samtidig. Er du like glad i dessert som meg, vil lykkesenteret i hjernen omtrent eksplodere idet du legger på en kule med kjølig iskrem tilsmakt med søtsyrlig eplekompott med kanelstang.

Annonse
Annonse

Det jeg er mest glad i med matlaging, er følelsen av å skape noe nytt. Det behøver på ingen måte å bety at man finner opp kruttet. For mest sannsynlig har noen andre allerede gjort noe som ligner. Det handler heller om å se hva man har hjemme, og deretter utfordre sin egen kreativitet. Spesielt tilfredsstillende er det å lage noe godt av råvarer som begynner å tape seg i kvalitet eller snart går ut på dato. En slik redningsaksjon er en liten seier for både miljøet, økonomien og fantasien. Noen av rettene blir kanskje mer snåle enn fantastiske, men det er god lærdom i å feile også.

Vil du lage is hjemme, men mangler ismaskin, kan du bruke posetrikset: Fyll en isblanding i en pose, som så legges inni en annen pose med isbiter og salt. Ved å riste og massere posen inne i dette kalde miljøet, får du faktisk ganske raskt en helt ok iskrem. Moro for eventuelle unger er det også.

Et lettvint alternativ er å kjøpe en vaniljeis av god kvalitet og tilføre egne smaker. Har du for eksempel en mangodessert, er det godt med hakket, syltet ingefær i isen. Du kan også tilføre noe så enkelt som sjokoladebiter, nøtter eller litt malt krydder, for eksempel stjerneanis.

Denne gangen vendte jeg inn epler kokt i sukker med kanelstang. Den tykke, deilige kompotten fikk isen til å smake som eplekake – og lykkesenteret til å juble.

Vaffelstekt armeridder-croissant med epleis

Ingredienser (2 personer)

Annonse
Annonse

2 tørre, daggamle croissanter
2 egg
1 dl helmelk
2 ss sukker
0,5 vaniljestang
melis til topping
1 liten boks god vaniljeis
1 grønt eple
2 kanelstang
4 ss sukker
1 ss smør

Framgangsmåte

Skrell eplet, og fjern kjernehuset. Kutt eplet i terninger.

Smelt smør og sukker til lys karamell. Legg i eplebitene sammen med kanelstang, og kok under omrøring til det tykner. Legg kompotten over i en bolle, og la den kjøles ned.

Ta ut iskremen fra fryseren, og la den stå i 20 minutter på kjøkkenbenken. Legg den så i en iskald, frossen bolle der du rører den myk. Vend inn den helt avkjølte eplekompotten så isen blir fint marmorert. Sett epleisen tilbake i fryseren.

Pisk sammen egg, melk, sukker og vanilje til en jevn røre. Forvarm vaffeljernet. Legg croissanten i eggeblandingen slik at den suger til seg røren. Legg så den dynkede croissanten rett i smurt vaffeljern, og stek til den er gyllen og ferdig stekt i midten.

Server croissanten med et dryss melis og isen oppå eller ved siden av.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse